fredag 26 november 2010

Utbytesstudent!

Idag har vi haft utbytesstudenter på skolan (de kommer nästa vecka också) som är här för att se hur en svensk skola funkar. Det var en tjej som jag tror var från Tyskland och en kille från Holland, men hon som var med oss hette Yu Yang Yi (men hon sa att vi kunde kalla henne Bonnie om hennes riktiga namn var för svårt, men det var ingen som gjorde det). Hon var jättesöt och snäll och pratade( hennes engelska uttal var inte det bästa, men vi förstog iaf det mesta). På lektionerna frågade vi henne massor, och här är en lista på saker jag vet om Kina nu som jag inte visste förut;
  • I Peking(Bejing) bor det 10 miljoner människor
  • Det störstaproblemet i Kina är alla avgaser, så därför har regeringen ordnat så att det är dyrt att ta egen bil, billigt att åka buss
  • I Kina föder man upp speciella hundar för att äta dom, precis som vi föder upp t.ex grisar
  • Om man får fler än ett barn i Kina måste man böta. Det är ett sätt för regeringen att minska den ständigt växande befolkningen. Man behöver dock inte böta om man får tvillingar, och man får ha fler än ett barn om båda föräldrarna är ensambarn
Och jag fick hennes MSN och Facebook, så nu ska jag adda henne!^^ Sen fick jag ta ett kort på henne, så det kommer nog upp i ett inlägg snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar