fredag 19 november 2010

Enkät 2

26. Favoritkokbok?
Mat för stora och små av Charlotta Malhotra och nån mer...
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Läser nästan aldrig dom två genrerna (heter det så?)
28. Favoritlässnacks?
 En kopp te eller lite godis.
 29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Svarta vingar av någon kille vars namn är borta ur min hjärna nu...
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Typ aldrig. Tycker dom att boken är fantastisk tycker jag att den är skitdålig och vice versa. Men dom är ju vuxna, så dom vet ju inte vad ungdomar gillar. Fast jag är lite speciell, jag gillar INTE Lady GaGa till exempel, fast alla andra avgudar henne...
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Ja... är boken dålig får man väl säga det...
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Kinesiska skulle vara kul!
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Den mest skrämmande jag läst än så länge är Onkel Montagues spökhistorier... Då var jag skraj!
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Låt den rätte komma in
35. Favoritpoet?
Jag är inte något fan av dikter...
  36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Mellan 2-7 böcker
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Typ tio böcker om året.
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
The mad hatter(den galne hattmakaren) från Alice i Underlandet.Så himla skön snubbe! Och jag gillar Liesel och Ruby från Boktjuven.
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Haha vet faktiskt. Men jag gillade Vargen i Bamse när jag var liten... Knocke och Smocke är också helt okej.
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Mest "vanliga" böcker. Jag har ofta ett tiotal nerknölade i ryggsäcken när vi åker på semester...
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Två veckor kanske. Jag hade inte tid att gå till bibblan dom 14 dagarna.
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Många böcker. Jag lockas av böckernas omslag, men bara för att de har snyggt omslag är dom ju inte alltid bra.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Min familj. Så går det när man har ett litet småsyskon.
44. Bästa filmatisering av bok?
Tusen gånger starkare. Den träffade mej nästan ännu mer än boken, jag och de två kompisarna jag såg dom med satt och var förbannade i biosalongen. Alice i Underlandet när Tim Burton regisserade den älskade jag verkligen! Den var så härligt flummig och vacker.
45. Sämsta filmatisering av bok?
Twilight-serien. Så dåliga i jämförelse med böckerna! Men jag måste medge att Eclipse var rätt häftig...
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Kanske 200 spänn. Jag lånar mest mina böcker på biblioteket, så i bokhandlar spanar jag mest in nya böcker att läsa, och handlar jag något blir det oftast skrivböcker eller pennor eller liknande.
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig. Men jag skummar ofta igenom nästa stycke på sidan innan jag läst klart stället jag är på... Jag gör det utan att tänka på det.
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Om boken är dålig slutar jag. Meningen med att läsa är att man ska känna glädje i det, inte att plåga sej själv genom att tvinga sej läsa en dålig bok.
49. Har du dina böcker organiserade?
Nej.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Ja, dom få jag köper behåller jag.
51. Finns det böcker du undviker?
Hästböcker.
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Tusen gånger starkare. Jag var förbannad på den jä*la lärarn och dom jä*la killarna och den jä*la Mimi.
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Boktjuven. Jag köpte den under sommarlovet för att ha något och läsa och den var billig (jag köpte den i pocket). Jag har aldrig tjutit så mycket i hela mitt liv som jag gjorde i slutet av den boken. Nu är det min absoluta favoritbok. En sån fullträff!
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Stravaganza; Maskernas stad av Mary Hoffman. Gäsp.
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Bröderna Grimms sagor. Jag älskar dom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar